| Przepraszamy naszych Kibiców za ciszę w eterze. Spowodowana ona była... bardzo pracowitymi ostatnimi miesiącami.
Poświęciliśmy je by w pełni sił, we wzmonionym składzie, z nowymi celami wkroczyć w nowy sezon 2009!
Podsumowanie sezonu 2008
W sezonie 2008 naszym celem były starty w rajdach zagranicznych. Na rozgrzewkę wystartowaliśmy w trzech rundach RMPST.
Rajd w Suwałkach - I runda RMPST - był nowością w kalendarzu, więc nie mogło nas tam nie być. Potem Wałbrzych - w nowej formule - połączonych zawodów z Mistrzostwami Czech. Następnie rajd organizowany przez nasz Automobilklub Polski - Góra Kalwaria. Te trzy starty pokazały nam, że nadal polskie rajdy są daleko w tyle pod względem organizacyjnym, w porówananiu nawet do imprez w krajach ościennych. Dlatego zdecydowaliśmy się przerzucić na rajdy zagraniczne, pomimo że na tym etapie prowadziliśmy w klasyfikacji rocznej Mistrzostw Polski.
Dwa ostatnie rajdy sezonu - Hungarian Baja oraz Baja Slovakia - były dużymi, międzynarodowymi rajdami. Zakończyły się one dla nas dużymi sukcesami.
W efekcie pozwoliło nam to zająć II miejsce w Międzynarodowych Mistrzostwach Czech, ustępując tylko Miroslavowi Zapletalowi - Mistrzowi Czech i jednocześnie zdobywcy fenomenalnego, 7 miejsca w rajdzie Dakar 2009!
Sezon 2009
Jak co roku mamy kolejne niespodzianki. Mamy też duże ambicje, ale z ujawnieniem pełnych planów musimy jeszcze poczekać...
Tymczasem, planujemy wziąć udział w czterech rajdach: w trzech rundach Pucharu FIA w rajdach typu baja - we Włoszech, na Węgrzech i w Portugalii - oraz w pierwszym rajdzie typu baja w Polsce - rajdzie Baja Polonia. Start w Italian Baja
Sezon rozpoczniemy od startu w rajdzie Italian Baja (19-22 marca), do którego zespół staje w nowym składzie i z nowymi wyzwaniami.
Za kierownicą samochodu Orca BMW zasiądzie tak jak zwykle Patryk Łoszewski, jednak tym razem na prawym fotelu wspierał go będzie Rafał Marton, najbardziej doświadczony polski pilot w rajdach cross-country.
Tomasz Łoszewski, właściciel zespołu i dotychczasowy główny pilot Patryka, skupi się na koordynacji całego przedsięwzięcia.
Wejście do zespołu tak doświadczonego pilota, jakim jest Rafał Marton (m.in. czterokrotny start w Rajdzie Dakar, 14 miejsce w 2004 roku) jest jednym z kroków zaplanowanych na ten sezon, mających na celu zwiększenie konkurencyjności zespołu w walce z czołówką rajdów cross-country.
Rozgrywany kilkadziesiąt kilometrów od Wenecji rajd Italian Baja to już klasyk w kalendarzu FIA. Od 1994, kiedy po raz pierwszy został zakwalifikowany, jako rajd Pucharu Świata Cross-Country, gromadzi na starcie najlepszych kierowców globu. Lista zwycięzców z ostatnich lat budzi szacunek: Schlesser (1998 i 2002), Shinozuka (1999), Germanetti (2000), Kleinschmidt (2001), Masuoka (2003), Sousa (2005), Blazquez (2006), Gadasin (2007), Al-Attiyah (2008). Bardzo charakterystycznym elementem rajdu jest odcinek specjalny częściowo przebiegający szerokim korytem rzeki. W zależności od opadów, a także organizatorów, którzy regulują tamę, jej poziom potrafi zmieniać się z godziny na godzinę. Nie chodzi tu tylko o głębokość wielokrotnie pokonywanego nurtu, ale przede wszystkim o ułożenie koryta rzeki, które tworzą kamienie i żwir, nieustannie przemieszczane przez wodę. W historii imprezy ten trudny odcinek pokonał wiele znamienitych załóg i niejednokrotnie zadecydował o końcowym rezultacie.
Rywalizacja na trasie rajdu rozpocznie się od dziesięciokilometrowego prologu rozgrywanego w piątek 20 marca. W sobotę będą miały miejsce trzy przejazdy 82-kilometrowego odcinka, a w niedzielę, kolejne dwa przejazdy tego odcinka. W sumie, w ciągu trzech dni kierowcy przejadą 424 km odcinków specjalnych i 337 km tras dojazdowych. Więcej informacji o rajdzie dostępne jest na stronie: www.italianbaja.com.
Rafał Marton
Rafał Marton ma na swoim koncie liczne sukcesy w największych imprezach cross-country na świecie, w tym m.in. 14 miejsce w rajdzie Dakar 2004, 4 miejsce w Pucharze Świata 2003 w kategorii pilotów, 2 miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Orientu 2003, 3 miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Deutschland Baja 2002. Jest także czterokrotnym uczestnikiem rajdu Dakar.
Więcej o Rafale w zakładce Zespół.
Orca BMW - co nowego?
Orca została poddana kolejnym zmianom konstrukcyjnym przed sezonem 2009. Samochód homologowany od zeszłego roku w klasie T1, przed Italian Baja 2009 został wyposażony m.in. w zmodyfikowane zawieszenie Delphi, nowy sprzęt bezpieczeństwa pochodzący z oferty XXL Race&Rally, nowe elementy nadwozia, nowe sterowanie silnika. Zmiany miały na celu przede wszystkim jak najlepsze dostosowanie pojazdu do specyfiki rajdów typu baja. Nadal pod maską pozostał trzylitrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny BMW, o mocy około 230KM.
| |