| Witamy po wyjątkowo długiej przerwie zimowej!
Przepraszamy za brak aktualizacji w ostatnich miesiącach. Zapewniamy jednak, że nie było to spowodowane zmniejszeniem naszego zaangażowania w rajdy, a wręcz odwrotnie! Zima dla całego zespołu była bardzo pracowita.
Podsumowanie sezonu 2007
Sezon 2007 był dla nas już ósmym sezonem w profesjonalnych rajdach terenowych. Rozpoczynaliśmy go jako aktualni Wicemistrzowie Polski w klasyfikacji generalnej oraz Mistrzowie Polski w klasie O1. W 2007 roku wzięliśmy udział w sześciu rajdach i wyścigach w kraju oraz w dwóch dużych rajdach międzynarodowych za granicą, w większości z nich odnotowując sukcesy.
W lutym 2007 roku zaprezentowaliśmy całkowicie przebudowany samochód Orca MP07. Największa zmiana w porównaniu do poprzedniego modelu MP05 dotyczyła zastosowania silnika wysokoprężnego w miejsce benzynowego. Pozostaliśmy wierni marce BMW. Tym samym samochód Orca stał się pierwszym w Polsce samochodem typu cross-country z czołówki wyposażonym w silnik diesela. Modyfikacje auta były bardzo daleko idące i w praktyce powstał całkowicie nowy samochód, który wymagał szeregu testów i strojenia. Pomimo to już w pierwszym starcie w marcu 2007 roku zajęliśmy trzecie miejsce w doborowej stawce w niezwykle trudnej rundzie wyścigu H6.
Sezon 2007 można podzielić na dwie części. W pierwszej części, startowaliśmy wyłącznie w kraju. Wzięliśmy udział w dwóch cyklach - Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych oraz Torowej Lidze Samochodów Terenowych DEXT H6 Rally. W połowie sezonu zajmowaliśmy odpowiednio drugie i trzecie miejsce w tych cyklach z dużymi szansami na wygranie obu z nich! W tym momencie podjęliśmy decyzję, że czujemy się gotowi do rozpoczęcia rywalizacji w dużych rajdach zagranicznych typu baja. Rajdy te mają zupełnie inny wymiar niż nawet najlepiej zorganizowane rajdy w Polsce. Skupiają one czołówkę załóg z całej Europy, są dużo dłuższe, szybsze i bardziej wymagające. Kosztem rezygnacji z dużych szans na laury w krajowych mistrzostwach, zdecydowaliśmy się zaprzestać rywalizacji w kraju. W ten sposób wzięliśmy udział w rajdach na Węgrzech i Słowacji. Trasy tego pierwszego rajdu staną się w sezonie 2008 miejscem rozegrania rajdu Central European Rally z nowego cyklu Dakar Series, co tylko potwierdziło poziom organizacji i trudności tego rajdu. Start na Węgrzech okazał się dla nas sporym sukcesem. Zajęliśmy tam trzecie miejsce w klasie. Ostatnim rajdem, w którym wzięliśmy udział był rajd Baja Slovakia w październiku 2007. Rajd był dla nas nieudany, gdyż awarii uległ silnik, ale na kilku odcinkach pokazaliśmy szybkość i nawiązaliśmy rywalizację z czołówką.
Końcówkę roku 2007 wykorzystaliśmy na udział w kilku programach telewizyjnych oraz imprezach promocyjnych. W Orce został zainstalowany nowy egzemplarz sprawdzonego silnika BMW.
Orca BMW - nowa ewolucja samochodu przygotowana według klasy T1 FIA
Początek 2008 roku poświęciliśmy na daleko idące przeróbki samochodu. Przebudowana została cała środkowa część klatki bezpieczeństwa, podłoga, zastrzały drzwiowe, ściana grodziowa. Zainstalowany został nowy, profesjonalny układ hamulcowy. Zmieniono system dolotu powietrza do silnika na identyczny ze stosowanym m.in. w dakarowych Mitsubishi Pajero. W układzie dolotowym znalazła się także regulaminowa zwężka. Do tego dostosowano elektronikę sterującą silnikiem. Moc po tych modyfikacjach wyniosła 230KM przy 3700 obr/min, a moment obrotowy 520 Nm przy 2600 obr/min. Przeróbki spowodowały zmniejszenie wagi samochodu. Do uzyskania regulaminowej wagi dla klasy T1 wynoszącej 1900 kg, Orca musiała zostać sztucznie dociążona balastem o wadze ponad 130 kg!
Wszystkie te zmiany pozwoliły na uzyskanie homologacji w klasie T1 FIA !
Sezon 2008
Pierwotne plany na sezon 2008 dotyczyły startów w Pucharze Baja FIA. Niestety nie udało się nam zebrać wystarczającego budżetu na udział w pełnym cyklu. W tej sytuacji zrewidowaliśmy plany. Sezon zamierzamy rozpocząć od startu w I rundzie RMPST, która zostanie po raz pierwszy rozegrana w Suwałkach. Po raz pierwszy w polskich mistrzostwach wystartują samochody z klas FIA. Zamierzamy znaleźć się wśród pierwszych załóg, które to uczynią. Zamierzamy też promować dalsze zmiany, które zbliżą rajdy do poziomu obserwowanego za granicą. Liczymy, że planowane przez PZM zmiany w organizacji rajdów cyklu RMPST uczynią z nich imprezy dłuższe i o bardziej rajdowym charakterze.
Ponadto w sezonie 2008 zamierzamy podjąć nowe wyzwanie - wystartować w Otwartych Mistrzostwach Czech i Słowacji. Są to rajdy organizowane na wysokim poziomie, długich i urozmaiconych trasach, a konkurencję stanowią profesjonalne samochody uczestniczące w najważniejszych imprezach w Europie i na Świecie.
Szczegółowy kalendarz startów znajduje się w zakładce Kalendarz.
Firma Delphi rozszerzyła zakres współpracy z naszym zespołem. W ramach przygotowań do sezonu przetestowaliśmy kolejne, nowe zestawy amortyzatorów, a inżynierowie z Centrum Technicznego Delphi w Skawinie opracowali zupełnie nową ewolucję amortyzatorów, która jest w fazie wdrożenia.
W sezonie 2008 pozostają z nami także nasi dotychczasowi partnerzy.
Zapraszamy do kibicowania !
| |